نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

شهید قدوسی و اصلاح نظام آموزشی حوزه

شهید قدوسی

شهید قدوسی

مقالات مذهبی / چهاردهم شهریور ماه سالروز شهادت آیت‌الله ‌علی قُدّوسی، از شاگردان آیت‌الله بروجردی، امام خمینی و علامه طباطبایی است. وی از عالمان پیرو و همراه امام خمینی در مبارزات علیه رژیم پهلوی و نیز دادستان کل انقلاب اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است. آیت‌الله قدوسی افزون بر دادستانی انقلاب اسلامی، عضو شورای عالی قضایی بود و خدمات ارزنده و نقش موثری در قوه قضائیه نوپای جمهوری اسلامی ایفا کرد و سرانجام در جریان بمب‌گذاری دادستانی در ۱۴ شهریور ۱۳۶۰ش به شهادت رسید.
یکی از پرثمرترین بخش زندگی علمی آیت‌الله قدوسی اداره مدرسه حقانی است که گامهای ارزنده‌ای را در اصلاح نظام آموزشی حوزه برداشت. اگر چه اساس فکر اصلاح نظام حوزوی و تاسیس مدرسه حقانی، از آیت‌الله شهید بهشتی بود، اما مدیریت منحصر به فرد حدود چهارده ساله شهید قدوسی بر این مدرسه، نام وی را در این عرصه ماندگار کرده است. اینک در سالگرد شهادت این عالم ربانی، فعالیت و خدمات مدرسه حقانی معرفی می‌گردد.
مدرسه حقانی
مدرسه حقّانی یا مدرسه منتظریه، از مدارس حوزه علمیه قم است که با هدف ایجاد تغییراتی در نظام آموزشی در سال‌های پایانی دهه ۱۳۳۰ش تاسیس شد. این مدرسه از نظر شیوه گزینش طلبه با مدارس حوزه علمیه قم تفاوت داشت. اصلاح نظام آموزشی حوزه با برنامه مدون و منظم، با تاسیس مدرسه حقانی آغاز شد و شکل عملی به خود گرفت. پایه‌گذاران این مدرسه، نظام آموزشی سنّتی حوزه را با نظام جدید تلفیق کردند و سبک جدیدی در نظام آموزشی حوزه بنیان نهادند.
نخستین هیئت مدیره مدرسه حقانی؛ آیات سید محمد حسینی بهشتی، علی مشکینی، مهدی حائری تهرانی و حسین حقانی بودند. این مدرسه به‌ نام سازنده آن، به «مدرسه حقانی» معروف شد، اما نام رسمی آن طبق وقف‌نامه، «مدرسه منتظریه» است.
تاریخچه و موسسان
چند تن از فضلا و مدرّسان حوزه علمیه قم، از جمله آیات سید محمد حسینی بهشتی (شهادت ۱۳۶۰ش)، سید محمدرضا سعیدی (شهادت ۱۳۴۸ ش) و علی مشکینی (متوفی ۱۳۸۶ش)، در دوره مرجعیت آیت‌الله حاج‌آقا حسین بروجردی (متوفای ۱۳۴۰ش) درصدد اصلاح نظام آموزشی حوزه برآمدند. پیش از این نیز برخی از مدرسان حوزه، با توجه به تاکید و توصیه آیت‌اللّه بروجردی مبنی بر «ضرورت گزینش طلبه و نظم‌پذیری حوزه» و برنامه‌ریزی برای جذب و تربیت افراد مستعد، تلاش‌هایی کرده بودند، اما این تلاش‌ها، به عللی، از جمله پاره‌ای مخالفت‌ها، بی‌نتیجه مانده بود.
در این میان حاج‌علی حقانی، از خیران قم، درصدد بود مدارسی برای خدمت به حوزه علمیه قم و رشد و ترقی طلاب احداث کند. به همین منظور زمینی خریده و بخشی از آن را به ساختمان مدرسه اختصاص داد. پس از آنکه مدرسه آماده بهره‌برداری شد، حسین حقانی، فرزند وی، از آیت‌الله سیدمحمد بهشتی که طرح جدیدی برای دوره‌های آموزشی حوزه تدوین کرده بود خواست که این طرح را در مدرسه آنان اجرا کند. بهشتی این پیشنهاد را پذیرفت و فعالیت مدرسه شروع شد. چندی پس از آغاز فعالیت آن، آیت‌اللّه بروجردی از مدرسه بازدید کرد و برنامه‌های آن را ستود. بنیان‌گذاران مدرسه حقانی عبارت بودند از آقایان سیدمحمد حسینی‌بهشتی، علی قدوسی، عبدالرحیم ربانی شیرازی، مهدی حائری‌تهرانی، سیدمرتضی جزایری و حسین حقانی (فرزند علی حقانی).
آغاز فعالیت
فعالیت مدرسه در ۱۳۳۹ش آغاز شد و در ۱۳۴۱ش برنامه رسمی آن تدوین گردید. آیت‌الله سیدهادی میلانی از همان ابتدا از مدرسه حمایت مالی و معنوی کرد که تا ۱۳۵۷ش ادامه داشت. نخستین هیئت مدیره مدرسه عبارت بودند از سید محمد حسینی بهشتی، علی مشکینی، مهدی حائری تهرانی و حسین حقانی. مدیریت مدرسه را ابتدا محمد مجتهد شبستری و پس از دو سال محمدعلی شیخ‌زاده عهده‌دار بودند و از ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ش علی قدوسی این مسئولیت را به‌عهده داشت که از درخشان‌ترین دوره حیات این مدرسه می‌باشد.
اهداف تاسیس
آیت‌الله بهشتی هدف از تاسیس مدرسه را تربیت انسان‌هایی معرفی کرده بود که «محققانه و نه مقلدانه» انسان و جهان را بشناسند و طلبه «آگاه شده آگاه‌کننده» باشند. اما دلایل رسمی تاسیس این مدرسه عبارت بودند از رفع نابسامانی‌های حوزه، ایجاد نظم و تشکیلات، اصلاح متون درسی، نظارت بر اخلاق و انضباط طلاب، تربیت طلاب آشنا به مسائل روز، «اتحاد و ارتباط حوزه و دانشگاه»، تدریس برخی از علوم اسلامی که به آنها توجه کافی نمی‌شد، تربیت مجتهدان آشنا به علوم جدید به‌ویژه علوم انسانی و مباحث سیاسی و حقوقی و نیز زبان انگلیسی.
مدت تحصیل در مدرسه
طبق اساسنامه‌ای که شهید بهشتی تنظیم کرده بود، مدت تحصیل در مدرسه هجده سال در چهار دوره بود که بدین‌ترتیب طی می‌شد؛

*یکی از پرثمرترین بخش‌های زندگی علمی آیت‌الله قدوسی اداره مدرسه حقانی است که گامهای ارزنده‌ای را در اصلاح نظام آموزشی حوزه برداشت
*مدرسه حقانی پایگاه مبارزان شناخته شده بود. ساواک بارها به مدرسه حمله کرد، اما به دلیل مدیریت کارآمد آیت‌الله قدوسی کاری از پیش نبرد
*آیت‌الله قدوسی همواره طلاب را به تهذیب نفس سفارش می‌کرد و درس‌های اخلاق او هر هفته برگزار می‌شد

خروج از نسخه موبایل