نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

هشدارهائی که جدی گرفته نشدند

داعش طالبان تروریست

داعش طالبان تروریست

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت : بازداشت ۲۶ نفر از دست ‌اندرکاران جنایت تروریستی در حرم شاهچراغ در شیراز که منجر به شهادت ۱۳ نفر و مجروح شدن ده‌ها نفر شد، نشان داد هشدارهای یکسال و سه ماه گذشته درباره خطر سلطه طالبان بر افغانستان که موجب تقویت گروه‌های تروریستی از جمله داعش شده است، کاملاً درست بوده و عدم توجه به این هشدارها خسارت‌بار است.
در اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره بازداشت ‌شدگان جنایت تروریستی در حرم شاهچراغ چند نکته مهم وجود دارند که بسیار قابل تامل هستند.
اول اینکه «کلیه افراد دستگیرشده، غیر ایرانی و با ملیت‌های جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان هستند.»
نکته قابل تامل در این فراز از گزارش وزارت اطلاعات اینست که کشورهای جمهوری آذربایجان و تاجیکستان از حوزه‌های نفوذ گروه تکفیری تروریستی داعش مستقر در افغانستان هستند.
دوم اینکه «عنصر اصلی هدایت و هماهنگ ‌کننده عملیات در داخل کشور، تبعه جمهوری آذربایجان بوده که از فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف در باکو پرواز و از مرز هوائی فرودگاه امام خمینی(ره) وارد کشور شده است.»
نفوذ رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان را که از هم‌پیمانان داعش است و اخیراً روابطش با طالبان نیز آشکار شده است را بارها به عنوان یک خطر اعلام کردیم و درباره آن هشدار دادیم.
سوم اینکه عنصر هماهنگ‌ کننده که تبعه جمهوری آذربایجان بوده، بعد از ورود به تهران، «بلافاصله از طریق سرپل عملیاتی داعش در افغانستان با شبکه اتباع خارجی داعش نیز ارتباط گرفته و حضور خود در تهران را به اطلاع آن‌ها رسانده است.»
این ارتباط، به معنای تمرکز عملیات در افغانستان و زیر نظر هسته مرکزی داعش در آن کشور است.
چهارم اینکه «عنصر پشتیبانی ‌کننده صحنه عملیات در شیراز، فردی افغانستانی به نام «محمد رامز رشیدی» با نام مستعار «ابوبصیر» بوده است.»
باز هم سرنخ، به داعش مستقر در افغانستان برمی‌گردد که زیر چتر طالبان و در سایه سلطه این گروه تروریستی بر سرزمین مظلوم افغانستان فعالیت می‌کند.
پنجم اینکه «تروریست‌های مذکور، در استان‌های فارس، تهران، البرز، کرمان، قم و خراسان رضوی مورد تعقیب قرار گرفته و دستگیر شده‌اند. تعدادی از آنها در مرزهای شرقی و هنگام فرار از کشور بازداشت شدند.»
پراکندگی تروریست‌های داعشی در استان‌های مختلف کشورمان، یکی از نکات قابل تامل است که همواره درباره آن هشدار داده شده کمااینکه تلاش آنها برای فرار از «مرزهای شرقی» بسیار تامل ‌برانگیز است، یعنی تروریست‌ها درصدد بازگشت به آغوش داعش در افغانستان بودند.
و ششمین نکته اینکه «نفراتی از تروریست‌های یاد شده، در حال آماده‌ سازی و فراهم آوردن تمهیدات لازم برای عملیات تروریستی دیگری من‌جمله در زاهدان بودند.»
انتخاب زاهدان برای انجام عملیات تروریستی توسط عوامل گروه تکفیری – تروریستی داعش، مفهوم روشنی دارد که با همجوار بودن محل استقرار این گروه با مرزهای شرقی ما تفسیر می‌شود.
از کنار هم قرار دادن این ۵ نکته به راحتی می‌توان به این نتیجه روشن رسید که افغانستان بعد از آنکه زیر سلطه طالبان قرار گرفت، به کانون تروریسم تبدیل شده است. این وضعیت، همانست که بارها درباره آن هشدار دادیم و اکنون نیز تکرار می‌کنیم که سیاست ما باید بر سه اصل محوری حمایت کامل از ملت مظلوم افغانستان، به رسمیت نشناختن طالبان و تلاش برای روی کار آمدن یک حکومت قانونی متکی به آراء مردم به صورت شامل و جامع تمام اقوام و پیروان مذاهب در افغانستان استوار باشد. چنین حاکمیتی فقط از طریق انتخابات آزاد و براساس هر فرد یک رای به وجود خواهد آمد. در غیراینصورت، افغانستان به سبب باقی ماندن زیر سلطه طالبان به عنوان کانون تروریسم همواره برای ایران و سایر کشورهای همسایه خود و کل منطقه یک تهدید خواهد بود. تاکنون نیز این تهدید، چه در داخل خود افغانستان و چه در ایران و بعضی کشورهای دیگر، نمود و بروز داشته که انفجارهای متعدد مساجد و مدارس در کابل و تعدادی از شهرهای دیگر افغانستان و جنایات صحن رضوی و حرم شاهچراغ نمونه‌هائی از آنها هستند.
همواره در مقالات متعدد تاکید کرده‌ایم که از درگیری و جنگ با طالبان باید پرهیز کنیم ولی تطهیر این گروه و کمک کردن به آنها برای تداوم سلطه‌شان بر افغانستان خطرناک است. جمهوری اسلامی ایران برای اینکه بتواند امنیت خود را تضمین کند و به تامین امنیت کشورهای منطقه نیز کمک نماید، راهی غیر از تلاش‌های دیپلماتیک برای روی کار آمدن یک حکومت مردمی همه‌شمول متکی به آراء عمومی در افغانستان ندارد. این سیاست، هم به نفع منطقه است و هم ملت مظلوم افغانستان را از سلطه تروریست‌ها نجات خواهد داد.

خروج از نسخه موبایل