نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

آلمان، علیه محمود عباس

10

پلیس برلین در آلمان روز جمعه، ۲۸ مرداد، تایید کرد «تحقیقات مقدماتی» را علیه محمود عباس، رئیس‌جمهور تشکیلات خودگردان فلسطینی، در ارتباط با گفته او در خصوص «۵۰ هولوکاست علیه فلسطینیان» آغاز کرده است.به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس برلین تایید کرد که شکایت رسمی را که علیه این گفته آقای عباس ارائه شده، ثبت کرده و رسیدگی به آن را شروع کرده است. سفارت اسرائیل در آلمان با استقبال از این شکایت اعلام کرد که این امر “انزجار” همه طیف‌های سیاسی المان از «سخنان سخیف» او را نشان می‌دهد. روزنامه آلمانی بیلد روز جمعه گزارش داد که شاکیان محمود عباس اظهارات دو روز پیش رئیس‌جمهور فلسطین را «تحریک به نفرت‌ورزی» دانسته‌اند.
محمود عباس که به دعوت رسمی اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، به برلین رفت، روز ۲۵ مرداد در جریان نشست خبری مشترک با شولتس، در پاسخ به سوال یک خبرنگار که آیا قصد دارد به خاطر اقدام نیروهای فلسطینی در کشتن ورزشکاران اسرائیلی در المپیک ۵۰ سال پیش پوزش بخواهد؟ گفت “اگر شما می‌خواهید موضوعات گذشته را پیش بکشید، بفرمایید. اسرائیل از سال ۱۳۲۶ تا حال مرتکب ۵۰ هولوکاست در ۵۰ نقطه فلسطین شده است.”
در پی فشارهای شدید اسرائیل، محمود عباس روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد، در بیانیه‌ای نوشت که هولوکاست «منزجرکننده‌ترین جنایتی است که در تاریخ مدرن بشریت رخ داده و باید محکوم شود»او در بیانیه توضیحی خود که در خبرگزاری رسمی فلسطینی «وفا» نیز منتشر شد، افزود که نیتش هنگام جواب دادن به آن سوال در کنفنرانس خبری، انکار هولوکاست نبود، بلکه از کشتار مردم فلسطین به‌دست ارتش اسرائیل سخن گفت که از آغاز «نکبت» (تشکیل اسرائیل) تا به امروز متوقف نشده است.
با وجود این بیانیه، شمار زیادی از مقامات اسرائیل او را یک منکر باسابقه هولوکاست نامیده و شدیدا نکوهش کردند. صدراعظم آلمان هرچند در نشست مشترک با محمود عباس صریحا به گفته او در مورد «۵۰ هولوکاست»واکنشی نشان نداد اما بلافاصله در بیانیه رسمی که در اختیار رسانه‌ها گذاشت، نوشت که اظهارات رهبر فلسطینی کم‌اهمیت دانستن فجایع هولوکاست و سخنانی “منزجرکننده “بوده است. شولتس، با اینحال در آن نشست خبری در برابر یک گفته دیگرمحمود عباس سریعا موضع گرفت. رهبر فلسطینی گفت که اسرائیل یک نظام”آپارتاید “است. اولاف شولتس با رد این اظهارات رو به عباس، گفت این واژه دقیقی برای توصیف وضعیت حاضرنیست.
سفر رسمی محمود عباس به آلمان با برگزاری آیین‌های پنجاهمین سالروز حمله چریک‌های فلسطینی به اقامتگاه ورزشکاران اسرائیلی در المپیک سال ۱۳۵۱ همزمانی داشت. در آن رویداد ۱۱ ورزشکار اسرائیلی کشته شدند. در قوانین آلمان، کم‌اهمیت دانستن “هولوکاست”، جرم تلقی شده و مجازات در پی دارد.با این حال، آغاز تحقیقات مقدماتی الزاما به مفهوم کلید خوردن یک تحقیقات کامل و اعلام جرم نیست.
در همین زمینه وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که محمود عباس از مصونیت قضایی برخوردار است و به عنوان رئیس تشکیلات فلسطینی به آلمان دعوت شده است.به نوشته رسانه‌های آلمان، اگر شاکیان ثابت کنند که او نماینده یک کشور نیست، مصونیت قضایی نخواهد داشت.آلمان تشکیلات فلسطینی را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد. اولاف شولتس ضمن میزبانی محمودعباس، موضع آلمان را مورد تاکید قرار داد و گفت تشکیلات فلسطینی دولت نیست.
محمود عباس، ۸۷ ساله، در جریان این سفر از آلمان خواسته بود از پیوستن فلسطین به عنوان یک عضو کامل در سازمان ملل حمایت کند.

خروج از نسخه موبایل