نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

آموزش تصویری نرم افزار Word /فهرست نویسی در Word

آموزش تصویری نرم افزار Word

پس از نوشتن مقاله یا پروژه خود، عناوینی که میخواهید در فهرست دیده شوند را باید Heading بندی کنید. برای این کار ابتدا عنوان خود را به حالت Select در آورده و از تب Home و منوی Styles یکی از فرمتهای Heading 2 ، Heading 1 یا Heading 3 را انتخاب کنید. به عبارتی دیگر برای عناوین اصلی(در این مثال عنوان فصل اول) Heading 1 و برای عناوین فرعی یا عنوان هر پاراگراف که عنوان همان فصل می باشد Heading 2 را برمی گزینیم. این مراحل در تصاویر زیر مشخص شده است.

پس از انتخاب یکی از حالات، رنگ، اندازه و فونت نوشته شما تغییر میکند. آن را به حالت دلخواه خود درست کرده و این فرمت را با استفاده از Format Painter به سایر عناوین موجود در متن اختصاص دهید. لازم به ذکر است که با دو بار کلیک روی این ابزار، برای همیشه به حالت انتخاب در میاید و دیگر لازم نیست هر بار روی آن کلیک کنید.

پس از اتمام کار، مکان نما را به صفحه ای منتقل کنید که میخواهید فهرست در آن ایجاد شود. از تب Reference و منوی Table Of Contents یکی از قالب ها را به دلخواه انتخاب میکنیم.

مشاهده میکنید که تمامی عناوین انتخاب شده همراه با شماره صفحه ایجاد میشوند. اگر میخواهید این فهرست به سمت راست منتقل شود، با کلیک بر روی سه نقطه بالای پنجره فهرست تمام آن را Select All کرده و با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift آن را به سمت راست منتقل کنید.

برای راست چین بودن فهرست به صورت پیش فرض، از منوی page setup زبانه layout قسمت section direction گزینه right to left را انتخاب کنید تا همیشه فهرست شما بعد از هر به روزرسانی راست چین بوده و نیازی به استفاده از ctrl shift نباشد.

همچنین روش دگر راست چین کردن فهرست این است که به سربرگ home رفته و از مسیری که در شکل زیر می بینید گزینه right to left را انتخاب کنید.

در مراحل بعدی اگر یک عنوان اضافه شد و یا شماره صفحه برخی از عناوین تغییر پیدا کرد با انتخاب گزینه Update Table در بالای پنجره فهرست میتوانید آن را به روز کنید. با انتخاب گزینه Update Page Number Only فقط شماره صفحات به روز شده و با انتخاب Update Entire Table اگر عنوان جدیدی اضافه شده بود، وارد جدول خواهد شد.

نحوه ایجاد فهرست چند سطحی در ورد

ایجاد یک فهرست چند سطحی در Word بسیار ساده است. با تایپ کردن یک یا چند خط از فهرست خود، و با قرار دادن هر مورد از فهرست در یک خط متفاوت شروع کنید. سپس آن خطوط را انتخاب کنید.

در سربرگ “Home” بر روی دکمه “Multilevel Lists” کلیک کنید و سپس یکی از انواع فهرست های داخلی را که در لیست کشویی نشان داده شده است را انتخاب کنید.

اکنون فهرست شما با همان Style که انتخاب کرده اید قالب بندی می شود.

در حال حاضر یک فهرست تک سطحی دارید. حقیقت این است که از نظر فنی، فهرست های یک و چند سطح در Word تفاوت چندانی با هم ندارند. زمانی که شروع به افزایش و کاهش سطح های فهرستتان کنید، آن را به یک فهرست چند سطحی تبدیل می کنید.

افزایش و کاهش خطوط در فهرست چند سطحی

کم کردن خط در فهرست سطح آن را کمتر می کند. افزایش یک خط درست برعکس است و سطح آن را بیشتر می کند.

با فشار دادن Tab یا Shift+Tab، سطوح فهرست را کم یا زیاد کنید.

با قرار دادن مکان نمای خود در ابتدای خط مورد نظر برای کم یا زیاد کردن موارد آن اقدام کنید.

برای اضافه کردن موارد به یک خط و رفتن به سطح پایین، کافی است کلید Tab را بزنید.

می توانید هر چند بار که خواستید تعداد سطح ها را با زدن کلید Tab افزایش دهید و به سطوح پایین تر بروید. در اینجا، ما سطح خط سوم را دو بار کاهش دادیم (از سطح ۱ به سطح ۳ بردیم).

اگر می خواهید چهار، پنج یا حتی سطوح بیشتری به فهرست چند سطحی خود اضافه کنید، این مراحل را تکرار کنید.

همچنین می توانید با قرار دادن مکان نما در ابتدای خط و سپس فشار دادن کلید های Shift + Tab، یک خط را ارتقا دهید و آن را به سطح بالاتری ببرید (آن را به عقب برگردانید) …

در صورت نیاز می توانید چندین خط را همزمان انتخاب کنید و سپس بر روی کلیدهای Tab یا Shift + Tab ضربه بزنید و سطحشان را ارتقا دهید …

برای یک خط، یک سطح خاص انتخاب کنید

استفاده از کلیدهای Tab و Shift + Tab احتمالاً ساده ترین راه برای کاهش و یا گسترش سطح های خطوط در فهرست شماست، اما جالب است بدانید نرم افزار ورد برای انتخاب یک سطح خاص راهکار دیگری هم دارد.

مکان نمای خود را بر روی هر مکان از خطی که می خواهید سطحش را تغییر دهید قرار دهید (یا می توانید چندین خط را با هم انتخاب کنید).

بر روی دکمه “Multilevel List” در سربرگ Home کلیک کنید، روی گزینه “Change List Level” در منوی کشویی بزنید و سپس سطح مورد نظر خود را انتخاب کنید.

خط (یا خطهایی) که انتخاب کردید به آن سطح تغییر می یابد.

چگونه به سرعت نوع فهرست چند سطحی خود را تغییر دهید

بعضی اوقات ممکن است تصمیم بگیرید که نوع اصلی فهرست چند سطحی که استفاده می کنید را تغییر دهید. شاید در ابتدا به سراغ شماره ها رفته باشید از آن ها برای فهرست بندی استفاده کرده اید، اما الان می خواهید از بولت استفاده کنید. یا شاید دلتان می خواهد از یک طرح خاص برای شماره گذاری فهرستتان استفاده کنید. در هر صورت به راحتی می توانید نوع فهرست را تغییر دهید.

مکان نمای خود را در هر نقطه و یا در هر خط از فهرستی که می خواهید تغییر دهید، قرار دهید. واقعاً فرقی نمی کند کجا باشد، زیرا این کار باعث تغییر کل فهرستتان می شود.

منوی کشویی “Multilevel Lists” را باز کنید و این بار فقط بر روی هر نوع فهرست پیش فرضی که مد نظرتان است کلیک کنید.

کل فهرست شما به نوع جدیدی که انتخاب کردید تغییر می کند.

چگونه می توان فهرست چند سطحی را شخصی سازی کرد

اگر می خواهید در فهرست خود چیزی را تغییر دهید مانند نحوه شماره گذاری، یا تراز کردن سطوح و … چه باید بکنید؟ خب، می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. فهرست های چند سطحی در Word خیلی راحت قابل تنظیم هستند و به شما امکان می دهند هر ویژگی را که می خواهید تغییر دهید.

با قرار دادن مکان نمای خود در هر نقطه بر روی هر خط در فهرست خود شروع کنید. منوی کشویی “Multilevel List” را باز کنید، و فرمان “Define New Multilevel List” را انتخاب کنید.

پنجره Define New Multilevel List ظاهر می شود و تعدادی گزینه اصلی برای شخصی سازی خطوط فهرستتان را نشان می دهد. با این حال، در این قسمت تنظمیات بیشتری وجود دارد که می توانید به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشید، برای دیدن این تنظیمات روی دکمه “More” در گوشه پایین سمت چپ کلیک کنید.

پنجره شما باید به این شکل باشد، با تعدادی گزینه های اضافی که در سمت راست قرار دارند.

خب، ابتدا سطح فهرستی را که می خواهید تغییر دهید انتخاب کنید. می توانید در فهرست شماره گذاری شده ساده که در سمت چپ و یا روی یک از خط هایی در پنجره وسطی قرار دارند کلیک کنید تا برنامه به شما نشان دهد فهرستتان به چه شکلی در می آید.

در این قسمت دسته ای از گزینه ها برای تغییر قالب شماره ها و موقعیت یابی برای سطح انتخاب شده را می بینید.

خب، بیایید این گزینه ها را بررسی کنیم (و توجه داشته باشید که این فهرست شامل موارد اضافی است که توسط دکمه “More” نشان داده شده است):

در قسمت بالا سمت راست پنجره، چند گزینه دیگر پیدا خواهید کرد، از جمله:

پس از ایجاد تغییر در یک سطح خاص در یک فهرست، باید همان فرایند را برای هر سطوح دیگرش تکرار کنید. به عبارتی یک سطح را انتخاب کنید، تغییرات خود را انجام دهید، سطح بعدی را انتخاب کنید، آن تغییرات را انجام دهید و ….

وقتی تمام تغییرات دلخواهتان را انتخاب کردید روی دکمه “OK” کلیک کنید تا این تغییرات بر روی فهرستتان اعمال شوند.

چطور Style جدیدی برای فهرست چند سطحی مان انتخاب کنیم؟

بعد از تنظیم فهرست چند سطحی، ممکن است بخواهید از همان قالب بندی برای فهرست های دیگر هم استفاده کنید – یا حتی همان فهرست ها را در سایر اسناد استفاده کنید. می توانید با تبدیل فهرست به یک Style این کار را انجام دهید.

مکان نمای خود را در هر نقطه از فهرستتان قرار دهید، منوی کشویی “Multilevel List” را باز کنید و این بار گزینه “Define New List Style” را انتخاب کنید.

در پنجره Define New List Style یک نام برای style جدید خود انتخاب کنید.

تعدادی گزینه برای قالب بندی در این پنجره می بینید. می توانید فونت، قالب بندی کاراکتر، نوع (شماره یا بولت) و چندین چیز دیگر را تغییر دهید. البته این کار ها را در هنگام تنظیم فهرست هم می توانید انجام دهید.

اگرچه با استفاده از این گزینه ها می توانید خیلی سریع یک style جدید ایجاد کنید (این کار برای وقتی که می خواهید یک style را از صفر تا صد سفارشی کنید خیلی مفید است) اما به شما توصیه می کنیم که وقت خود را هدر ندهید. در عوض می توانید فهرست جدیدتان را با استفاده از ابزار های قدرتمندی که در بخش قبلی معرفی کردیم سفارشی کنید، و سپس style خود را ایجاد کنید. با این کار style جدیدتان شامل کلیه موارد سفارشی سازی شما در فهرست قبلی است.

می توانید از style جدید برای سند فعلی یا در اسنادی که بعدا با آن ها کار می کنید استفاده کنید. به عبارتی می توانید در هنگام کار با اسناد دیگر هم به این style دسترسی داشته باشید. فقط کافی است یکی از دو گزینه ای که در تصویر پایین می بینید را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه only in this document این style فقط بر روی سند فعلی اعمال می شود. با انتخاب گزینه new document based on this template می توانید در اسناد دیگر هم از این style استفاده کنید.

هر کدام را که می خواهید انتخاب کنید و سپس برای ذخیره style جدید خود بر روی “OK” کلیک کنید.

می توانید هر زمان که بخواهید یک فهرست چند سطحی دیگر ایجاد کنید و آن style (یا هر style دیگری که ایجاد کرده اید) را از فهرست “Multilevel List” انتخاب کنید.

خب! حالا اطلاعات بیشتری در مورد ایجاد فهرست های چند سطحی در Word دارید!

منبع : سریع آسان

خروج از نسخه موبایل