نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

افزایش اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان

اضافه وزن و چاقی کودکان

اضافه وزن و چاقی کودکان

اخبار پزشکی و سلامت / مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان خرم‌دره گفت: شیوع اضافه وزن و چاقی در میان کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۹ ساله به طور چشم‌گیری از ۴ درصد در سال ۱۹۷۵ به کمی بیش از ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

آیناز مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سیزدهمین بسیج ملی ترویج تغذیه سالم با همکاری همه ادارات شهرستان در حال اجرا است، اظهار کرد: تمرکز و شعار امسال این هفته، حال خوب با وزن مناسب است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سراسر جهان، ۸۰۰ میلیون نفر با چاقی زندگی می‌کنند و تخمین زده می‌شود که یک میلیارد نفر در جهان تا سال ۲۰۳۰ با چاقی زندگی کنند، اضافه کرد: از جمله یک نفر از هر ۵ زن و یک نفر از هر ۷ مرد، با چاقی زندگی خواهند کرد.

این کارشناس با اشاره به اینکه بیماری‌های غیرواگیر عامل ۶۲ درصد از کل مرگ‌ومیرها در منطقه هستند، ادامه داد: شیوع اضافه وزن و چاقی در میان کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۹ ساله به طور چشم‌گیری از ۴ درصد در سال ۱۹۷۵ به کمی بیش از ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان خرم‌دره، رژیم غذایی غلط را از دلایل چاقی و همچنین به مخاطره افتادن زندگی انسان‌ها عنوان کرد و متذکر شد: پیشگیری و کنترل چاقی امکان‌پذیر است اما باید در همه زمینه‌ها اقدام کرد، لذا همه ما باید تلاش کنیم با افزایش آگاهی و دسترسی به اطلاعات مناسب روش زندگی خود را اصلاح کنیم تا از زندگی شادتر، طولانی‌تر و سالم‌تری برخوردار باشیم.

مقدم با توضیح اینکه با تقویت سیستم‌های بهداشتی و حرکت به سمت پوشش همگانی سلامت، می‌توان به پیشگیری و درمان چاقی پرداخت، توضیح داد: به همین منظور با وجود ظرفیت و بسترهای مناسب در پایگاه‌های سلامت و خانه بهداشت با حضور مراقبان سلامت و کارشناسان تغذیه، انتظار می‌رود افراد برای دریافت اطلاعات صحیح به این مکان‌ها مراجعه کرده و حتماً نسبت به کاهش عوامل خطر اصلی بیماری‌های غیرواگیر مانند مصرف دخانیات، نداشتن تحرک بدنی، رژیم غذایی ناسالم و استفاده از الکل اقدام کنند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود افراد خودمراقبتی با محوریت تغذیه سالم را برای خود و خانواده‌های‌شان داشته باشند تا از بار بیماری‌های غیرواگیر و مرگ‌های زودرس کاسته شود.

خروج از نسخه موبایل