نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

گزارشی از مراسم آغاز سال تحصیلی در حوزه

حوزه حوزه علیمه نظام آموزشی

حوزه حوزه علیمه نظام آموزشی

اخبار حوزه علمیه / مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه ۲۹ شهریور در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفای قم برگزار شد.
حضرت آیت‌الله سبحانی: قدرت علمی و تحقیقی حوزه در حفظ فرهنگ آن است.
حضرت آیت‌الله سبحانی از مراجع عظام تقلید طی سخنانی در این آیین اظهار داشتند: اکنون سوال‌های زیادی از اطراف و اکناف به حوزه می‌آید و جمعی از حوزویان باید پاسخگوی سوالات روز بوده و این جمع باید مجهز به پاسخ به سوالات روز باشند و حتی پاسخ مراجع تقلید هم جمع شود و جواب واحد داشته باشند. باید گروهی برای پاسخ به این سوالات در مدرسه فیضیه تربیت شوند.
ایشان در آغاز سخن با اشاره به اینکه مسئله قرائت، مسئله مهمی است، گفتند: اولین خطاب و وحی به پیامبر(ص) خطاب به خواندن است، «اقرا باسم ربک الذی خلق»، این حاکی از آن است که قرائت، مسئله مهمی است. در آیه بعد می‌فرماید «الذی علّم بالقلم و علّم الانسان مالم یعلم». این هم حاکی از اهمیت قلم دارد.
این استاد حوزه با بیان اینکه مجموع این آیات نشان می‌دهد که برای بیان شریعت باید مجهز به دو سلاح قلم و بیان باشیم و خداوند در قرآن کریم حدود ۳۹ قَسم دارد، افزودند: قرآن کریم در جای دیگر هم به «قلم» قسم می‌خورد؛ «ن والقلم و مایسطرون». در واقع معلوم می‌شود «مقسم به» اهمیت فوق‌العاده دارد. قَسَم‌های الهی برای بیان اهمیت «مقسم به» است. نوعا مفسرین مزایای «مقسم به» را بیان کرده‌اند.
معظم له بیان کردند: در کتاب‌های تفسیری وقتی به قَسَم می‌رسند به اهمیت «مقسم به» اشاره می‌کنند. اما اهمیتی به پاسخ قسم نمی‌دهند. درحالی که در کنار «مقسم به» می‌بایست «مقسم له» را هم بیان کرد.
حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به صدسالگی بازتاسیس حوزه علمیه قم گفتند: مرحوم آیت‌الله حائری در سال ۱۳۰۱ تصمیم گرفت که حوزه علمیه قم را احیا کند. مردان بزرگ کارهای بزرگتری را انجام می‌دهند. هنگامی که سلاجقه از ضعف آل بویه استفاده کردند و کتابخانه شیخ طوسی را آتش زدند، شیخ مجبور شد به نجف برود و مرکزی را تاسیس کرد که امروز مورد استفاده ماست. هنگامی که هلاکو به الموت رفت و خواجه نصیرالدین طوسی را به اسارت گرفت، خواجه توانست اندیشه هلاکو را که علاقه‌مند به نجوم است متوجه کرده و رصدخانه مراغه را بسازد.
این مرجع تقلید با اشاره به اقدام مرحوم آیت‌الله حائری در بازتاسیس حوزه علمیه قم افزودند: حوزه را باید با برنامه فرهنگی خودش حفظ کرد. فرهنگ حوزه را عوض نکنیم، بلکه باید محفوظ بماند. البته با توجه به گذر زمان کمالاتی پیدا کند، اما این فرهنگ نباید تبدیل به فرهنگ دانشگاه شود.
ایشان ادامه دادند: مرکزیت فیضیه، حرم و… را باید حفظ کنیم و کاری نکنیم اینجا خلوت باشد. مرحوم آیت‌الله بروجردی عصر درس می‌گفت، بعد از فراغت ایشان، مدرسه فیضیه از طلبه موج می‌زد.
معظم له ابراز داشتند: بحث‌های بین الاثنین هم باید محفوظ باشد؛ در کنار استاد بودن، دو تا سه نفر جمع شوند و با یکدیگر مباحثه کنند یعنی بتوانیم همانگونه که در طول تاریخ علمای بزرگی تربیت شدند، اکنون هم طلاب و فضلای بزرگی را پرورش دهیم.
ایشان افزودند: از نظر امتحان در حوزه علمیه باید کتبی و نوشتاری و به سبک حضوری باشد و این برای ما مهم است و نباید از دیگران سرمشق بگیریم.
حضرت آیت‌الله سبحانی بر تربیت افراد متخصص تاکید کرده و بیان داشتند: باید کسانی باشند که متخصص در تدریس لمعتین باشند. همچنین افرادی تربیت شوند که متخصص تدریس رسائل و مکاسب شوند البته این مانع از تدریس دیگران نمی‌شود.
ایشان گفتند: اگر بخواهیم حوزه قدرت علمی و تحقیقی را حفظ کند باید فرهنگ حوزه را حفظ کنیم. اکنون سوال‌های زیادی از اطراف و اکناف به حوزه می‌آید و جمعی از حوزویان باید پاسخگوی سوالات روز بوده و این جمع باید مجهز به پاسخ به سوالات روز باشند و حتی پاسخ مراجع تقلید هم جمع شود و جواب واحد داشته باشند، باید گروهی برای پاسخ به این سوالات در مدرسه فیضیه تربیت شوند.
مدیر حوزه‌های علمیه: تبلیغ نقطه مرکزی اقدامات حوزه است
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه نیز در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲حوزه‌های علمیه با اشاره به منشور روحانیت امام خمینی(ره)، گفت: حوزه‌های علمیه مهم‌ترین پایگاه اسلام در برابر کج روی‌ها بودند.
وی افزود: علمای اسلام حلال و حرام خداوند را بدون هیچ تصرفی ترویج دادند. جمع‌آوری و نگهداری علوم قرآن، اسلام، سنت و سیره معصومین(ع) و ثبت آن‌ها در شرایطی که امکانات کم بوده است و سلاطین تمام امکانات خود را به کار می‌گرفتند، آسان نبوده است.
مدیر حوزه‌های علمیه گفت تبلیغ نقطه مرکزی است که باید در جهت انجام درست آن تلاش کنیم. تبلیغ باید روح برنامه‌ریزی‌ها و نظامات حوزه باشد. وی با اشاره به اینکه سنت بزرگان حوزه نیز آن بوده است که از مراجع تا دیگر سطوح حوزه و طلاب رسالت تبلیغی را احساس می‌کردند، افزود: وظیفه داریم راه‌ها را برای این موضوع باز کنیم و زمینه‌سازی لازم را انجام دهیم.
مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه سخنان خود از ایجاد رشته‌های جدید در حوزه یاد کرد و گفت: ضمن تاکید بر قائمه اصلی حوزه، باید قلمروهای جدیدی در حوزه را مدنظر قرار دهیم. وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ رشته و گرایش حوزوی در قم و استان‌ها دنبال می‌شود، یادآور شد: اگرچه رشته‌های جدیدی به دروس حوزه اضافه شده است، ولی عمق و کیفیت باید جدی گرفته شود.
آقای اعرافی با اشاره به اینکه با مصوبات شورای عالی درس‌های خارج در استان‌ها بررسی شد و امروز حدود ۳۰ استاد در ۱۵ استان تدریس درس خارج دارند، گفت: مقوله درس خارج در استان‌ها باید کیفیت و عمق آن مدنظر قرار داده شود و سطح و محتوای آن کاهش پیدا نکند. وی افزود: درس‌ خارج متعدد و متکثر است، برای ساماندهی بیش‌تر درس‌های خارج در قم نیز اقداماتی در نظر گرفته شده است.

خروج از نسخه موبایل