نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

آموزش فتوشاپ / آموزش لایه ها در فتوشاپ

آموزش فتوشاپ

مبحث لایه‌ ها در فتوشاپ یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مباحث فتوشاپ است که اگر اصولی آموخته شود در یادگیری فتوشاپ بسیار موثر خواهد بود.

آموزش کار با لایه ها در فتوشاپ


در ابتدای کار پروژه‌ای جدید در فتوشاپ‌ باز کنید، طول و عرض پروژه را تعیین کرده، پارامتر اندازه‌گیری را با توجه به هدف‌تان روی پیکسل یا سانتی‌متر قرار داده و روی گزینه ok کلیک کنید تا پروژه ایجاد شود.

پروژه با نام پس‌زمینه (background) ایجاد می‌شود که به رنگ سفید است. در مرحله دوم عکس را وارد محیط پروژه کنید و عکس را به ابعاد دلخواه تنظیم کرده و در محیط مناسب قرار دهید.

انواع لایه‌ها در فتوشاپ


تا این قسمت در آموزش با دو لایه آشنا شدید ولی در فتوشاپ لایه‌ها انواع مختلف دارند.

۱. لایه پس‌زمینه (Background)
اولین لایه‌ای که برای پروژه ایجاد کردید.

۲. لایه عکس
عکس‌ها با لایه‌های مختلف وارد فتوشاپ می‌شوند.

۳. لایه متن
ابزار تایپ Type را از منوی ابزارها انتخاب کنید و روی پروژه کلیک کرده تا متنی پیش‌فرض برای‌تان نوشته شود. سپس متن مورد نظر را تایپ کنید.

۴. لایه شیپ‌ها یا شکل‌های برداری
از قسمت ابزارها ابزار Shape را انتخاب کنید و اگر موس را نگه دارید می‌توانید شکل‌های مختلف را انتخاب کرده و استفاده کنید.

۵. لایه خالی یا کاملا شفاف
از قسمت پایین پنل Layers روی آیکون create new layer که به شکل علامت + داخل مربع قرار گرفته است، کلیک کنید تا لایه خالی یا کاملا شفاف ایجاد شود.

اولویت قرارگیری لایه‌ها
هر لایه‌ای را که می‌خواهید اول نمایش داده شود باید روی لایه مورد نظر کلیک کرده و بکشید تا روی لایه‌های دیگر قرار گیرد و دیده شود.

اجزای تشکیل دهنده لایه ها در فتوشاپ
لایه از سه قسمت تشکیل شده است. سمت چپ هر لایه چشمی قرار دارد که که با خاموش یا غیرفعال کردن چشم لایه در پروژه غیرفعال یا ناپدید می‌شود. همچنین برای خاموش و روشن کردن لایه از چشم استفاده می‌شود.

قسمت دوم آیکون بندانگشتی یا تامنیل است که برای لایه متن با حرف T نمایش داده می‌شود و برای بقیه لایه‌ها محتوای لایه‌ را به صورت پیش‌نمایش نشان می‌دهد.

قسمت سوم اسم لایه است که در سمت راست قرار دارد. می‌توانید با دوبار کلیک کردن روی اسم لایه ویرایش انجام داده و اسم لایه را تغییر دهید.

خروج از نسخه موبایل