نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

از سرگیری مذاکرات برجام در آینده نزدیک

برجام

مذاکرات برجام

پس از دیدار و مذاکره وزیر خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران، امیرعبداللهیان و جوزف بورل اعلام کردند: مذاکرات برجام در آینده نزدیک بزودی از سر گرفته می‌شود.
وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با بورل با بیان اینکه گفتگوهای مفصل و عمیق و دقیقی را در خصوص مطالبات ایران با نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا داشتیم، اظهار داشت: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات برجام برای رفع تحریم‌ها را در وین از سر بگیریم.
امیرعبداللهیان گفت: از جمله موضوعاتی که مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم بحث تداوم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های دیگر برای لغو تحریم‌ها است. آقای بورل چندی پیش از من در تماس‌ تلفنی خواستند که چگونه می‌توانیم بن‌بست و توقفی که بعد از صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل شده کار را دنبال کنیم و از این بن‌بست خارج شویم.
وی افزود: من به آقای بورل گفتم جمهوری اسلامی ایران همیشه از مسیر دیپلماسی و مذاکره عزتمند و البته مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند و از شما دعوت می‌کنم سفری را به تهران داشته باشید تا از نزدیک همه ابعاد مسئله را یک بار دیگر با حضور تیم‌های مشترک مذاکراتی ما و شما به عنوان هماهنگ‌کننده در اتحادیه اروپا را دنبال کنیم.
امیرعبداللهیان افزود: در پی این گفتگو ما میزبان آقای بورل و مورا و تیم دستیاران ایشان در تهران هستیم. گفتگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درخصوص مطالبات جمهوری اسلامی ایران داشتیم. به آقای بورل تاکید کردیم ما آمادگی داریم که در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم.
وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران مهم است نفع کامل اقتصادی ایران از توافقی است که در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴) حاصل شده است و هر موضوعی که نتواند نفع کامل اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نخواهد بود.
امیرعبداللهیان گفت: ما سعی می‌کنیم مشکلات و نقاط افتراقی که وجود دارد در مسیر گفتگوهایی که به‌زودی از سر گرفته خواهد شد برطرف کنیم. امیدوار هستیم طرف آمریکایی این بار واقع‌بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و در مسیر رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسئولانه و متعهدانه‌ای را انجام دهند.
وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط متوازن در سیاست خارجی با جهان است. قاره اروپا برای ما از جایگاه مهمی برخوردار است حفظ و گسترش روابط با قاره اروپا به شمول تمام کشورهای این قاره چه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چه کشورهای خارج از اتحادیه اروپا از جمله اولویت‌های ما در پیگیری مناسبات با این قاره است.
وی افزود: سطح روابط و به ویژه مناسبات تجاری دو کشور در تراز ظرفیت‌های موجود بین جمهوری اسلامی ایران و یکایک کشورهای اروپایی نیست و ما امیدوار هستیم در پی روابط دوجانبه و گفتگوهای دوجانبه که با یکایک کشورهای اروپایی داریم و همچنین در ادامه گفتگوها و توافقاتی که با همکارم آقای بورل داشتیم شاهد توسعه و پیشرفته مناسبات باشیم.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: همچنین آقای بورل را در جریان آخرین گفتگوهای خودم با آقاس لاوروف وزیر خارجه روسیه که روز پنجشنبه گذشته انجام شد قرار دادم. در موضوع حوزه افغانستان بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام تاکید کردیم.
وی اضافه کرد: ما اقدامات تحریک‌کننده رژیم جعلی اسرائیل را برنمی‌تابیم و جمهوری اسلامی ایران در مقابل اقدامات تهدیدآمیز رژیم صهیونیستی و از جمله اقدامات تخریب‌کننده این رژیم در بحث‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران دست بسته نخواهد ماند.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: یکبار دیگر به جوزف بورل و هیات همراه ایشان خوشامد می‌گویم و در پایان اشاره می‌کنم که از جمله موضوعات دیگری که مورد بررسی ما قرار گرفت همکاری در حوزه انرژی، مبارزه با تروریسم، تداوم مبارزه با مواد مخدر، بحث مهاجرت از جمله مهاجرین افغانستانی که در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و همچنان شاهد ورود مهاجرین و آوارگان افغانی به سمت مرزهای زمینی جمهوری اسلامی ایران هستیم.
وی ادامه داد: برخی مباحث کنسولی و مطالباتی که جمهوری اسلامی ایران نسبت به هموطنان ما در بخش‌هایی از اروپا داشت نیز در این گفتگوها مورد توجه قرار گرفت.

خروج از نسخه موبایل