نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

در مکتب قرآن / دوره شش جلدی سلسله درس‌گفتارهای تفسیری آیت‌الله بهشتی

آیت‌الله بهشتی

در چهل و یکمین سالروز فاجعه هفتم تیر و شهادت جمعی از یاران انقلاب اسلامی ایران و کاروان سالار این شهدا، شهید مظلوم آیت‌الله سید محمد حسینی ‌بهشتی قرار داریم.
شهید مظلوم آیت‌الله ‌بهشتی، علاوه بر آنکه یک سیاستمدار، جامعه‌شناس، دانشمند علوم انسانی و بطور کلی شخصیتی جامع‌الشرایط بودند، در علوم حوزوی نیز از تبحر ویژه‌ای برخوردار بودند که متاسفانه علیرغم همه تلاش‌هایی که برای معرفی این بعد از شخصیت آیت‌الله ‌بهشتی صورت گرفته، هنوز توفیق چندانی در زمینه شناخت کافی از جامعیت علمی آن شهید گرانقدر بدست نیامده است. یکی از این تلاش‌ها، تلاشی است که در جمع‌آوری، تدوین و انتشار دوره شش جلدی درس‌گفتارهای تفسیری آن شهید بزرگوار است.
دامنه مطالعات و تحقیقات شهید مظلوم آیت‌الله سیدمحمد حسینی ‌بهشتی به قدری گسترده و متنوع و در‌عین‌حال عمیق است که به‌راستی توصیف او به صفتی معین را دشوار می‌کند. تحقیقات ژرف‌اندیشانه در فلسفه اسلامی، فهم متون فلسفه غرب که با تسلط وی به زبان‌های انگلیسی و آلمانی بدون واسطه صورت می‌گرفت، دانش تحلیلی او از تاریخ اسلام و جهان، آشنایی با تاریخ و فلسفه علم، مطالعات گسترده در زمینه علوم اجتماعی و انسانی نوین، دانش عمیق در فقه و اصول آن و تبحر در علوم حدیث، آن‌چنان در آثار به‌جای‌مانده از او متجلی است که زبان را در مقابل توانمندی‌هایی که طی عمر کوتاه پنجاه‌و‌سه ساله‌اش کسب کرده، به تحسین وامی‌دارد. اما گزاف نیست که مهم‌ترین دغدغه فکری وی را فهم قرآن و یافتن راه‌های عمل به آن در زندگی شخصی و اجتماعی بدانیم. به همین سبب است که استناد به قرآن و تکیه بر استدلال‌های قرآنی، تقریباً بر همه گفتارها و نوشتارهای او سایه افکنده است.
اهتمام به قرآن‌پژوهی و تلاش برای هموار ساختن راه انس با کلام وحی برای مخاطبانش، شهید بهشتی را به برگزاری جلسات تفسیر قرآن سوق داد. درس‌گفتارهای در مکتب قرآن، مجموعه دو دوره تفسیر قرآن است. نخست، دوره تفسیری که در سال‌های ۱۳۴۹-۱۳۴۴ در مرکز اسلامی هامبورگ، که به‌عنوان مدیر آن به خدمت اشتغال داشت، انجام شد و آیاتی از سوره‌های اعراف، انفال، توبه، یونس، یوسف، کهف، طه، انبیاء، حج و دهر در آن توضیح داده شده است. پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۴۹ نیز به درخواست گروهی از علاقه‌مندان، جلسات تفسیر قرآن در شب‌های یکشنبه به‌طور سیار در خانه‌های فعالان و مبارزان آن زمان برگزار می‌شد که برای مصونیت از حساسیت سازمان اطلاعات و امنیت (ساواک)، با نام و پرچم سبز «مکتب قرآن» تشکیل می‌شد. این دوره تفسیر از بحثی درباره روش و مبانی تفسیر آغاز می‌شود و سوره‌های حمد، بقره و آل‌عمران را در بر می‌گیرد. سرانجام با فشار ساواک، آن جلسات تعطیل شد. نام‌گذاری این مجموعه با توجه به آن سابقه تاریخی صورت گرفته است.
درباره این مجموعه، تذکر چند نکته حائز اهمیت است.

حیات علمی شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی در آئینه کتاببزرگنمایی قلمکوچکنمایی قلمنسخه مناسب چاپبازگشت به صفحهhttps://jepress.ir/?newsid=284225صفحه خبر: متفکر ژرف‌نگر شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی در طول دوران فعالیت‌های علمی و پژوهشی خویش آثار ارزشمندی را برای جامعه تشنه فرهنگ ناب و اصیل اسلامی به یادگار گذاشت که هر کدام از آنها در موضوعات مختلف نگاهی خالص و نکته‌یاب دارند بطوریکه دست‌یابی به فلسفه و آثار تعالیم و قوانین و ارزش‌های اسلامی در ابعاد فکری و جلوه‌های عملی و در تمام شئون حیات مادی و معنوی را آسان می‌کند. اگرچه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشتغال آن عالم سخت‌کوش به مسائل سیاسی و حکومتی مانع تداوم پژوهش‌های فکری و تولید آثار مکتوب بیشتر شد، لکن آنچه از این شهید والامقام باقی مانده است، ‌پاسخگوی بسیاری از نیازهای فرهنگی جامعه امروز ما می‌باشد.
در این فرصت به اجمال و فشرده به معرفی آثار او و نیز معرفی برخی از آثاری که درباره ویژگی‌های شخصیتی، فکری، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی این اندیشمند توانا تدوین شده می‌پردازیم.


خدا از دیدگاه قرآن
این کتاب یکی از آثار عمیق متفکر شهید آیت‌الله بهشتی می‌باشد و از پژوهش‌های ماندگار او در توحید و خداشناسی محسوب می‌شود. در این کتاب موضوعاتی چون فطرت و توحید فطری، عالم ذر، اثبات وجود خدا، بررسی براهین اثبات صانع در فلسفه ارسطو، ابن‌سینا و صدرالمتالهین، معجزات، توحید در عبادت، اسماء و صفات الهی و عرش و کرسی به تحقیق درآمده است.
این اثر ویژگی خاصی دارد که شهید بهشتی درباره آن چنین توضیح می‌دهد: “در این خداشناسی اثری از بحث‌های جنجالی و نیرو بر بادده و سرگرم‌کننده – که آفت بزرگی برای زندگی فرد و امت است – نمی‌یابیم و این خود درسی است بس آموزنده که در بحث‌های متافیزیکی از این‌گونه بحث‌های بی‌فرجام بگریزیم، بحث‌هایی که غالبا به نتیجه روشن نمی‌رسد و غالبا با اظهارنظرهای ندانسته و ظنی، و جهت‌گیری‌های تعصب‌آمیز و جاهلانه همراه می‌گردد و اثری جز جنگ و جدال‌های بی‌ثمر عقیدتی به جای نمی‌گذرد.” این اثر در ۲۵۰ صفحه و زیر نظر “شورای احیاء آثار شهید مظلوم ‌آیت‌الله بهشتی” و توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی به زیور طبع آراسته شده است.
اقتصاد اسلامی
این اثر مجموعه‌ای است از تحقیقات شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی در موضوع اقتصاد اسلامی. این موضوع،‌ ازجمله مسائلی می‌باشد که شهید والامقام با توجه به تسلطی که به ابعاد مختلف علم “فقه” داشت،‌ به بررسی شرح و تفسیر آن پرداخت. شورای احیاء آثار شهید بهشتی با جمع‌آوری این نظرات و دیدگاه‌ها، این کتاب را توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی به زیور طبع درآورده و در اختیار علاقمندان گذاشته است. این کتاب در چهار فصل کلی و در موضوعاتی که به هر کدام از این فصول مرتبط می‌گردد تنظیم شده است. این فصول چهارگانه عبارتند از:
۱ – مالکیت در اسلام
۲ – بانکداری و قوانین مالی اسلام
۳ – ابعاد اساسی در بخش قانون اساسی
۴ – بیمه‌های اجتماعی
حج در قرآن
“حج در قرآن” بخشی از مباحث تفسیری متفکر شهید آیت‌الله بهشتی است که توسط شورای احیاء آثار این شهید بزرگوار تنظیم و به صورت کتاب به بازار نشر راه یافته است. این اثر که حج را در قرآن کریم تبیین می‌نماید، آیات ۱۹۶ تا ۲۰۳ سوره بقره را در این موضوع تفسیر می‌کند. شهید بهشتی ابتدا “سابقه تاریخی حج” را بررسی می‌کند و در ضمن بحث، موضوعاتی چون موهومات و خرافات، تحریف مناسک حج، صلح حدیبیه، فتح مکه، حجه‌الوداع و حج کنونی را به مداقه می‌گذارد. ابعاد اجتماعی حج و قربانی، ابعاد سیاسی حج، حج و خودسازی، از محورهای دیگر این کتاب به شمار می‌رود.
ربا در اسلام
“ربا در اسلام” از دیگر مباحث تفسیری متفکر شهید آیت‌الله بهشتی است که به تحقیق در این موضوع اقتصادی می‌پردازد. در این کتاب آیات ۲۷۵ تا ۲۸۰ سوره بقره تفسیر می‌شود فصول و محورهای اصلی این کتاب ارزشمند عبارتند از؛

خروج از نسخه موبایل