نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

سازمان ملل: صبر مردم افغانستان تمام شده است

وضعیت طالبان افغانستان

حکومت طالبان

مقالات سیاسی / معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه برای افغانستان گفت مسائل وخیم بشردوستانه این کشور ادامه دارد و هم‌زمان با اینکه وضعیت بشردوستانه به افول خود ادامه می‌دهد، صبر مردم افغانستان تمام شده است.
به گزارش ایسنا، هنگامی که از «رامیز الکباروف» معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه برای افغانستان درخصوص آزادسازی دارایی‌های افغانستان سوال شد و اینکه آیا آزادسازی آن‌ها وضعیت بشردوستانه را بهبود خواهد بخشید، گفت: «البته که تا حدی بهبود خواهد بخشید و اینکه این روند به چه شکل انجام خواهد شد، مسئله دیگری است.»
وی افزود: هرگونه انتقال منابع و دارایی وضعیت را تسهیل خواهد کرد اما پیش‌بینی کردن اینکه تا چه اندازه می‌تواند وضعیت را بهبود ببخشد دشوار است زیرا مشخص نیست که آیا این اموال صرف مخارج اجتماعی خواهد شد یا خیر.
رامیز الکباروف در ادامه توضیح داد: «دارایی‌ها همیشه بدین معنا نیستند که آن‌ها برای چنین اهدافی استفاده شوند. دارایی‌ها عامل پایدارسازی فعالیت‌های بانکی هستند؛ درواقع ابزار مدیریت مالی هستند. اما این بدین معنا نیست که اگر شخصی امروز غذایی برای خوردن ندارد قطعا این پول به دست او خواهد رسید. بازگشت این دارایی‌ها وضعیت اقتصادی را بهبود خواهد بخشید اما چنین مسائلی را حل‌وفصل نخواهد کرد.»
معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه برای افغانستان گفت: «این کشور بسیار فقیر است. مردم افغانستان از صبر کردن خسته شده‌اند و این درحالیست که وضعیت بدتر می‌شود. سال‌هاست که آن‌ها شاهد جنگ و درگیری‌هایی بوده‌اند. مردم هیچ پس‌اندازی ندارند. طی چهار سال اخیر، دو سال پی‌درپی خشکسالی بوده است.»
وی افزود: سختی زندگی باعث شده که برخی از مردم اعضای بدن یا حتی کودکان خود را بفروشند. حدود ۱۹ الی ۲۰ میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه احتیاج دارند. حدود ۲۵ میلیون در فقر زندگی می‌کنند و این رقم نسبت به سال ۲۰۱۶ (۹۵ش) ۲۰ میلیون افزایش داشته است.
با بازگشت طالبان به عرصه قدرت وضعیت اقتصادی و بشردوستانه این کشور بدتر شده است. همچنین، بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله به رنج و درد مردم افغان افزوده است.
وی در ادامه تصریح کرد که طالبان پیرامون تحقق وعده‌هایش مبنی بر تشکیل دولتی فراگیر و به خصوص وعده‌هایی در حوزه حقوق زنان و دختران شکست خورده است.وی افزود: طالبان مدعی است که دولتش فراگیر است اما جامعه جهانی طالبان را فراگیر تلقی نمی‌کند زیرا معیارها و عواملی را که جامعه جهانی آن‌ها را قابل‌قبول می‌داند، رعایت نمی‌کند.
نگرانی‌ها از حیف‌ومیل کمک‌های بشردوستانه در افغانستان
ازسوی دیگر سازمان جهانی غذا می‌گوید باید با استفاده از روش‌های دقیق افراد و خانواده‌های نیازمند در افغانستان را شناسایی کرد و مستقیما بین آنها کمک‌ها را توزیع نمود.
به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، براساس داده‌های این سازمان، بیش از ۲۰ میلیون نفر در افغانستان که نصف جمعیت آن کشور را تشکیل می‌دهند، با بحران شدید گرسنگی مواجه‌اند. این سازمان تاکید می‌کند که مردم افغانستان به کمک‌های بیشتر جامعه جهانی نیاز دارند.
سازمان غذایی جهان بیکاری را یکی از عوامل این وضعیت ناگوار در افغانستان می‌داند و می‌گوید که مردم افغانستان برای بیرون آمدن از این بحران به توجه بیشتر جامعه جهانی نیاز دارند.

خروج از نسخه موبایل