نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

معرفی کتاب هفته کاری چهارساعته

کتاب هفته کاری چهارساعته

کتاب هفته کاری چهارساعته

معرفی کتاب / کتاب «هفته کاری چهارساعته» با عنوان انگلیسی «The 4-Hour Workweek» اثر پدیدآور، پادکست، نویسنده و کارآفرین اهل آمریکا، تیموتی فریس است که اولین بار سال ۲۰۰۷ منتشر و توسط سارا حبیبی‌تبار به فارسی برگردانده شد.

تیموتی فریس به‌عنوان نویسنده‌ی پرفروش نیویورک‌تایمز با بیش از ۱۰۰ صفحه محتوای جدید و پیشرفته به خوانندگان نشان می‌دهد که چگونه بیشتر زندگی کنند و کمتر کار کنند. این کتاب چهار سال در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز بود، به ۴۰ زبان ترجمه شد و حدود ۲ میلیون نسخه از آن فروخت.

فریس پس از دانشگاه در یک شرکت فناوری مشغول به کار فروشندگی شد، سپس آنجا را ترک کرد تا یک کسب‌وکار بهتر را برای خودش راه‌اندازی کند. او از ۴۰ ساعت کار در هفته برای شخص دیگری به ۸۰ ساعت کار در هفته رسید، اما از این کار هم با وجود دستمزد خوبش متنفر شده بود چرا که هیچ‌وقت خالی برای اوقات فراغت و استراحت نداشت. فریس پس از یادگیری در مورد اصل پارتو (که بیشتر به‌عنوان اصل ۸۰-۲۰ شناخته می‌شود)، به نتایجی رسید و سپس تصمیم گرفت کتابی بنویسد درباره‌ی طراحی سبک زندگی و ایجاد زندگی که بین کار و بازی تعادل ایجاد کند.

اکثریت قریب به اتفاق کارمندان در جهان مشاغل بی‌معنی و بیهوده‌ای دارند که از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر کاغذها را از یک‌طرف میزشان به طرف دیگر فشار می‌دهند و واقعا تاثیر زیادی روی هیچ‌چیز ندارند. مشکل این است که اکثر افراد در این وضعیت می‌دانند که در این موقعیت گیرکرده‌اند و هرگز سعی نمی‌کنند تغییر کنند یا کاری در مورد آن انجام دهند. ادعای تیم فریس این است که باید سعی کنید شغلی کارآفرینانه را دنبال کنید که بتوانید کنترل زندگی و ساعات کاری خود را در دست بگیرید.

این کتاب درواقع تجسم کامل اصل ۸۰-۲۰ در زندگی حرفه‌ای یک فرد است. ایده‌ی اصل ۸۰-۲۰ این است که ۸۰ درصد بهره‌وری شما از ۲۰ درصد زمان گذاشتن شما ناشی می‌شود. فریس استدلال می‌کند که با حذف آن ۲۰ درصد از بهره‌وری که بیشتر وقت شما را می‌گیرد، می‌توانید به شیوه‌ای بسیار کارآمدتر زندگی کنید و کل کتاب به طرق مختلف حول این مفهوم می‌چرخد، ازاین‌رو عنوان هفته کاری چهار ساعته را به خود اختصاص داده است.

فریس پس از یادگیری در مورد اصل پارتو (که بیشتر به‌عنوان اصل ۸۰-۲۰ شناخته می‌شود)، مکاشفه‌ای داشت: او کسب‌وکار خود را ساده نمود، حواس‌پرتی‌ها را حذف کرد. او یک «بازنشستگی کوچک» گرفت و سپس تصمیم گرفت کتابی درباره «طراحی سبک زندگی» بنویسد، درباره ایجاد زندگی که بین کار و بازی تعادل ایجاد کند و نکات مثبت هر دو را به حداکثر برساند.

کتاب «هفته کاری چهارساعته» اقدامات خاصی را که فریس برای اجرای این مراحل انجام داد، تشریح می‌کند. این کتاب جذاب باعث می‌شود مهم‌ترین سوالی را که تابه‌حال با آن روبرو شده‌اید بپرسید: دقیقا چه چیزی از کار و زندگی می‌خواهید و چرا؟ «هفته کاری چهار ساعته» روشی جدید برای حل یک مشکل بسیار قدیمی است؛ چگونه می‌توانیم کار کنیم و مانع از آن شویم که زندگی‌مان تماما کار باشد و هم زندگی کنیم؟ دنیایی از گزینه‌ها در انتظار کسانی است که این کتاب را می‌خوانند و از آن الهام می‌گیرند.

کتاب «هفته کاری چهارساعته» به چهار بخش تقسیم می‌شود که برخی از آن‌ها توصیه‌های گام‌به‌گام، برخی از آن‌ها روایتی و برخی دیگر فلسفی و هر بخش یکی از اجزای طراحی درست سبک زندگی را بررسی می‌کند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

– اهداف خود را مشخص کنید.

– تصمیم بگیرید که چه چیزی مهم است.

– اهداف تعیین کنید.

– از خود بپرسید: من واقعا چه می‌خواهم؟

عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید تا زمان آزاد شود، یاد بگیرید که موثر باشید نه کارآمد و روی ۲۰ درصد چیزهایی که مهم هستند تمرکز کنید و ۸۰ درصدی را که مهم نیستند نادیده بگیرید. هدف تیم این است که به خواننده نشان دهد نه‌تنها چگونه سبک زندگی ایدئال خود را طراحی کند، بلکه دقیقا چگونه به آنجا برسد.

در قسمتی از کتاب «هفته کاری چهارساعته» می‌خوانیم:

«سفر من از یک کارمند دفتری با حجم کاری بیش‌ازحد و حقوق گم تا عضوی از ثروتمندان نوین از یک داستان خیالی هم عجیب‌تر است و اکنون که این راز را کشف کرده‌ام به‌سادگی می‌توان از آن تقلید کرد. یک دستورالعمل وجود دارد. لازم نیست زندگی را زیاد سخت بگیریم، واقعأ لزومی ندارد. اکثر افراد، حتی خود من در گذشته، زمان زیادی را صرف کرده‌ایم تا خود را متقاعد کنیم که زندگی سخت است و چاره‌ای نیست جز اینکه در برابر انجام کاری دشوار و طاقت‌فرسا، تنها در ازای تعطیلات آخر هفته‌ای (گاه) آرام‌بخش یا تعطیلات سالانه، تسلیم باشیم. تعطیلاتی که آن را هم با یادآوری اینکه سعی کن کوتاه باشد، وگرنه اخراج می‌شوی خراب می‌کنیم.»

خروج از نسخه موبایل